tiistai 2. helmikuuta 2016

Ajatuksia kultauksesta 31.1.2016

Nypläsin pitkästä aikaa. Nyplätessäni mietin, mitä kultaus on. Tulin siihen tulokseen, että kyseessä on käsityöläisen työ, joka vaatii hyvää hienomotoriikkaa, kultauksen tekniikan hallintaa, käytettävien aineiden ja kemiallisten reaktioiden tuntemista sekä pölyttömän ja siistin työtilan.

Kuvani kipsipäät olen kullannut irtokullalla sen jälkeen, kun kipsi on ensin käsitelty polimentilla, sellakalla ja mikstionilla. Kultaa olen "kuluttanut" ja tehnyt sen mattapintaiseksi tai kiiltäväksi ennen lakkausta. Samat tekniikat, aineet ja työjärjestys sopivat sovellettuina ikoneiden kultaukseen.

Ikoneiden kultaukseen käytän 23 - 24 karaatin lehtikultaa joko irtokultana tai siirtokultana. Käytettävän kultatyypin ratkaisee käyttämäni kultaustekniikka. Metallina käytän joskus myös hopeaa, valkokultaa tai platinaa.

Ikonin kultauksen teen työstä ja kullattavan alueen koosta riippuen jollakin seuraavista kolmesta kultaustekniikasta: kultaus ilman polimenttia, polimenttikultaus tai öljykultaus. Kultauksen ilman polimenttia teen vain pieniin kullattaviin kohteisiin kuten pieniin sädekehiin. Tällöin maalaan kullattavan alueen okravesiseoksella ja kiillotan sen. Kostutan pienen alueen valkuaisvesiseoksella ja lasken irtokullan kostutetulle alueelle. Kullan voin kiillottaa akaattikivellä. Pidän tätä kultaustapaa nopeana, mutta tulokseen vaikuttaa liiaksi pohjan laatu. Täytyy muistaa, että lehtikulta on niin ohutta, että pölyhiukkanen näkyy kohoumana. Toinen heikkous on se, että kultaus on herkkä kosteudelle.

Kultausmenetelmistä pidän eniten polimenttikultauksesta, joka sopii erinomaisesti ikonitaustojen ja suurten pintojen kultaamiseen. Käsittelen kullattavan alueen polimenttisaven ja liiman seoksella. Tällä saan aikaiseksi kiiltävän, sileän ja tasaisen pohjan kullalle. Polimenttisaven väri (yleensä punainen, musta tai keltainen) vaikuttaa kullan väriin. Kostutan saven viinavesiseoksella ja lasken irtokullan. Kiillotan kullan akaattikivellä. Tätä kultausta voi koristella viivoin ja painalluksin. Pidän tästä kultausmenetelmästä, koska sillä saan aikaiseksi kauneimman lopputuloksen. Ilman lakkausta tämäkin kultaus kuluu hankauksesta.

Käytän myös ikonimaalareiden yleisimmin käyttämää kultaustapaa, öljykultausta. Tämän kultauksen alle laitan myös polimenttisaven, koska silloin saan kauniimman lopputuloksen. Lakkaan kiillottamani saven sellakalla. Sellakan päälle laitan mikstionin, käytän aina 12 tunnin mikstionia. Öljykultauksen teen siirtokullalla. Tämäkin kultaus kuluu ilman lakkausta.

Minulla on viimeistelyä vaille valmiina kaksi Kazanin Jumalanäidin ikonia, joissa olen käyttänyt eri kultausmenetelmää - polimenttikultausta ja öljykultausta. Kun saan ikonit valmiiksi, lisään kuvat ja kerron lisää.

Seuraavaan työhöni Ylienkeli tai Arkkienkeli Mikaeliin olen tehnyt piirroksen. Nyt minulla on aikaa runsas vuorokausi, jotta saan sädekehän öljykultauksen tehdyksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti