tiistai 1. maaliskuuta 2016

Ylienkeli Mikaelin -ikoni

Talviloma vei ajan ja ajatukset aivan muualle, mutta tämän viikon alussa olen palannut Ylienkeli Mikaelin pariin. Kun katsoo työtänsä pienen ajan jälkeen, niin näkee sen uusin silmin. Pienissä kasvoissa oli hieman korjattavaa: silmät, silmäpussit ja nenä vaativat ainakin puolen millimetrin siirtämisen. Kannatti kuitenkin tehdä. Opettajani oli samaa mieltä.

Ikonin värimaailma perustuu muutamaan väriin, tausta on ultramariinin sinisen ja poltetun sienan sekoitus, ripaus titaanivalkoista sekaan. Lähes kaikissa värisekoituksissa on poltettua sienaa, sama väri kaikissa sekoituksissa tekee ikonista harmonisen. Värien sekoitusten ansiosta tarvitaan vain muutamaa väriä.

Tehtävänä on vielä ihoalueiden huippuvalot ja assist/sädevaalennuskultaus. Sadevaalennuskultauksen teen Tuoppi-kotikaljauutteella, Aholan ruisleivällä ja 24 karaatin lehtikullalla. Tämän teen aamulla, koska käden tulee olla vakaa, kun maalaan ohuita kaljauuteviivoja. Kirjakääröön kirjoitan Ylienkeli Mikaelista kertovan tekstin Danielin kirjasta. Ikonin "otsikkoteksti" on Pyhä Ylienkeli Mikael.

Erityisesti iloitsen siitä, että ikonille on jo paikka. Ikoni tulee nuorenparin kotiin. Tämä ikoni ja sen sanoma sopii hyvin näiden nuorten elämäntilanteeseen. Ikonin maalaus on aina monitasoinen prosessi, tekninen toteutus on vain pieni osa kokonaisuutta. Paljon puhuttelevampaa on ikonin tarina; niin teologinen pohja ja esikuvana olevat ikonit kuin ikonin tuleva tarkoitus. Ajatukset ovat paljon syvällisemmät, kun tietää kenelle ja miksi ikonin tekee.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti