torstai 21. heinäkuuta 2016

Matka Ikonien maailmaan

Matkani Ikonien maailmaan alkoi seitsemän vuotta ja seitsemän tuhatta tuntia sitten. Silloin maalasin ensimmäisen ikonini. Aiemmin olin tutustunut ikoneihin kirkoissa, museoissa ja kirjoista, niitä voisi kutsua vaikka viikonloppumatkoiksi. Matkani ikonien maailmaan on tuottanut 71 aloitettua ikonia, jotka lähes kaikki ovat myös valmiita.

Matkani ensimmäisellä etapilla olin ummikko vieraassa maassa. En ymmärtänyt kieltä, jota minulle puhuttiin: sankir, lefkas, reft ja monet muut sanat olivat vieraita ja tarvitsin opettajan ja ystävän tulkiksi. Ostin kirjoja matkaoppaiksi, luin niitä aamulla ensimmäiseksi ja illalla viimeiseksi katselin kuvia: tutkin kasvoja, silmiä, korvia, nenää jne. Kasvojen jälkeen tutkin vaatteiden laskoksia. Vaatteet olivat jotenkin tutumpia ja melko pian oivalsin jotain vaatteiden vaalentamisesta.

Ensimmäisen etapin jälkeen halusin matkata pidemmälle. Opettelin ikonilaudan pohjustusta ja kultausta. Osa etapeista on ollut omatoimimatkoja ja osa oppaan kanssa kulkemista. Omatoimimatkalla joutuu selviämään itse. Se on työlästä, mutta myös palkitsevaa. Opastetulla matkalla saa ohjeita ja palautetta. Oppaitteni joukossa on ollut monenlaisia henkilöitä: kannustavia ja lannistavia, osaavia ja opettavia, keski-ikäisiä ja ikäihmisiä. Kultauksen (kullan, hopean ja platinan käsittelyn) opeista saan kiittää Raimo Snellmania ja Tarja Tarimaa. Parhaat maalauksen opettajani ovat minua nuorempia: Tarja Tarima, Aleksander Wikström ja Anna Golubkova. Minulle on tärkeää, että minulla ja opettajallani on yhteinen kieli. Näin ollen vain venäjää puhuvat opettajat eivät sovi minulle, mutta suomi, ruotsi, englanti ja saksa onnistuvat. Venäjänkielisistä kirjoista pystyn tunnistamaan ydinkohdat.

Viimeisin etappi oli kesäkuussa, kun olin Suomen ikonimaalareiden järjestämällä kurssilla Ronnilla, oppaana Anna Golubkova. Matkalla tutustuin Vanhurskaaseen Simeoniin, Herran vastaanottajaan. Silloin opin kissankielisiveltimien käytön. Aluksi olin kauhuissani uudenlaisesta siveltimestä ja käden asennosta, mutta kasvojen vaalentamisessa huomasin eron tavalliseen tapaani. Tein myös ensimmäiset harmaat hiukset ja muhkean parran, oivalisin jotain. Lopputulos Ronnilta on kirjoitukseni lopussa. Sain myös kutsun Moskovaan Sofian ikonimaalauskouluun. Toivottavasti tämä etappi jatkuu Moskovassa.

Seuraava opastettu etappi on Tarja Tariman opastama kurssi Karkkilassa. Teen kolme Ylienkeliä: Gabriel, Mikael ja Rafael sota-asuisina. Piirros ja kultaus on etukäteistehtävinä. Ikonista tulee yksi kookkaimmista, jotka olen tehnyt. Odotan kovasti uutta matkaa.

Luen jatkuvasti ikonikirjoja ja etsin uusia matkakohteita. Omatoimimatkoista olen suunnitellut matkaikonien ts. pienien ikonien tekemistä. Ne olisivat kivoja lahjoja.

Kaikkein ensimmäiseksi minun tulisi lopettaa matka kahden Kazanin Jumalanäiti-ikonin maalauksen kanssa. Niiden merkittävin ero on kultaustapa: öljykultaus ja "viinakultaus". Toinen niistä on menossa Kirsti-serkulleni. Hän on jo pitkään odottanut paluutani tältä etapilta.

Katson voivani kutsua itseäni maailmanmatkaajaksi. Ikonimaailmassa se tarkoittaa ikonimaalaria.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti